انجمن پیشرو.پیشرو در علم و ورزش
تاثیر پنجره های پاپ آپ روی مغز! - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن پیشرو.پیشرو در علم و ورزش (https://pishroforum.ir)
+-- انجمن: بخش‌‌های متفرقه (/forumdisplay.php?fid=28)
+--- انجمن: عمومی (/forumdisplay.php?fid=35)
+--- موضوع: تاثیر پنجره های پاپ آپ روی مغز! (/showthread.php?tid=1687)



تاثیر پنجره های پاپ آپ روی مغز! - Admin - ۱۷-اسفند-۹۲ ۰۶:۱۷ عصر

تبلیغات روی اینترنت چه چشمک زن باشند چه به تدریج تغییر اندازه دهند و چه از راست به چپ و یا از بالا به پائین و برعکس ان حرکت کنند همیشه روی مغر ما تاثیر میگذارند. این نتیجه تحقیقی است که Didier Courbet, استاد دانشگاه علوم انفورماتیک و ارتباطات با همکاری سه محقق دیگر انجام داده اند.
 
این استاد دانشگاه به همراه گروه خود, مطالعات خود را روی 400 داوطلب در دانشگاه Aix-Marseille فرانسه انجام داده اند. در زمانیکه داوطلبین به وبگردی بطور طبیعی روی اینترنت مشغول بوده اند, پاپ اپهای تبلیغاتی مارکهائی که مخصوص این تحقیق ساخته شده بوده روی صفحه نمایش انها نمایان میشده اند. با خاموش کردن کامپیوتر, اکثر این افراد مدعی بودند که متوجه انها نشده اند. گوئی که این پنجره های تبلیغی در انها نفوذ نداشته اند.
 
اما این محققین میگویند که مغز انسان این اثار را حک میکند ولو افراد این را بخاطر نیاورند. Didier Courbet میگوید : "ااین انچیزی است که به ان اثر اشنا گفته میشود. زمانیکه مغز مجددا با یک مارک روی اینترنت و یا در یک محل فروش روبرو میشود مغزش به او میگوید تو این مارک را میشناسی. مغز فرد را دچار خطا کرده و فرد در مورد انچه که اشنا است قضاوت خوبی خواهد داشت. درست مثل فرد ناشناسی که در خیابان با او برخورد کرده و به دلمان مینشیند چون پیشتر او را در جائی دیده ایم. "
 
برای رسیدن به این نتیجه, افراد داوطلب بعد از وبگردی خود با هفت مارک مختلف روبرو شده اند و از انها پرسیده شده که در مورد انها چه فکر میکنند. زمان پاسخ به این سوال در یک هزارم ثانیه ضبط شده است و Didier Courbet میگوید : "میدانیم که در روانشناسی هر چه پاسخ سریعتر باشد, اثار بیشتری در مورد پرسش در حافظه وجود دارد. در اینجا است که متوجه شدیم که افرادی که پیشتر این مارکها را دیده بودند در مقایسه با یک گروه کنترل که انها را ندیده بودند سریعتر پاسخ میدهند و عقیده انها در مورد ان مارکها مثبت تر است."
 
و اما نتیجه دیگر این تحقیق نشان میدهد که این پیامهای تبلیغاتی تا سه ماه در حافظه افراد باقی میمانند بدون اینکه انها خود این موضوع را بدانند. همچنین Didier Courbet قید میکند که اگر فردی روی این پاپ اپها متمرکز شود و جزئیات انرا انالیز کند, احساس اینکه به او حمله شده و احساس رخنه دارد. افراد گاهی متوجه نشده و فریب خورده و گاهی از اینکه چگونه مارکها میخواهند انها را تحت تاثیر قرار دهند اگاه بوده و در اینصورت کمتر میتوان از انها سوء استفاده کرد. اشنائی با روشهای رخنه تبلیغاتی مارکها میتواند به محافظت فرد کمک کند.